Jak (naukowo) podejść do postanowień noworocznych, aby je osiągać?

Chyba każdy i każda z nas ma na koncie postanowienie, którego nie dotrzymaliśmy. Zdrowsza dieta od poniedziałku. Siłownia po Nowym Roku. Książka zamiast scrollowania, ale nie dzisiaj. Często słyszę opinię, aby w ogóle nie stawiać sobie postanowień noworocznych i oszczędzić sobie w związku z tym rozczarowań. Czy aby na pewno powinniśmy z nich rezygnować?

Naukowcy potrafią być bardzo bezlitośni w urealnianiu podtrzymywania naszych noworocznych postanowień. To badanie wskazało, że aż 77% badanych porzuciło je już po tygodniu. Inne badanie mówi, że by zwiększać szansę na długofalowe utrzymanie danego postanowienia, powinno skupiać się ono na dążeniu do czegoś, a nie na unikaniu (nie robieniu czegoś). Ten sam artykuł sugeruje, że mimo wszystko – przy spełnieniu odpowiednich warunków związanych z otrzymywaniem wsparcia – noworoczne postanowienia stanowią obiecujący punkt startowy w poszukiwaniu zmiany.

Ok, to skoro jest tak, że Nowy Rok wcale nie jest złym czasem do stawiania sobie celów, to jak powinniśmy to robić?

Kwestia dobrego stawiania sobie celów również została przebadana i jednoznacznie mówi o kluczowym znaczeniu przewidywania i przygotowania się na przeszkody. A więc bez idealizowania, magicznego myślenia i gdybania (chociaż nie aż tak zupełnie, znajdziesz je w pewnym sensie w Kroku 5.).

Pokażę Ci jak to zrobić w 6 krokach. Weź kartkę i długopis. Zaczynamy.

Krok 1. Określenie celu

Jaki cel sobie stawiasz? (Upewnij się, że cel jest SMART, a więc konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny, określony w czasie).

 

Krok 2. Rozpoznanie korzyści

Jakie korzyści przyniesie ci osiągnięcie tego celu?
Wyobraź sobie pozytywne skutki jego realizacji. Jak to będzie wyglądać?
W jaki sposób twój cel nawiąże do twoich wartości?

 

Krok 3. Rozpoznanie przeszkód

Jakie są najważniejsze przeszkody na drodze do osiągnięcia tego celu?

 

Krok 4. Przygotowanie się na przeszkody

Co zrobisz, gdy pojawią się kluczowe przeszkody? Opisz konkretne działania, aby kontynuować pracę nad realizacją celu, gdy napotkasz przeszkody.

Możesz to zrobić np. w formie: “gdy napotkam przeszkodę ______ [podaj przykład przeszkody], to wtedy ____________ [działanie podtrzymujące realizację celu]”.

 

Krok 5. Przygotowanie się na okazje

Jakie inne, niewymienione przez ciebie do tej pory okazje do podjęcia działań służących osiągnięciu tego celu mogą się pojawić?

 

Krok 6. Powrót do śledzenia użyteczności

Gdy już wypróbujesz te działania,  sprawdź, czy przybliżyły cię one do twoich wartości.

 

My, ludzie, potrzebujemy symboli. Posługujemy się nimi cały czas. A takim symbolicznym przejściem, początkiem czegoś nowego, jest bez wątpienia Nowy Rok. Niech przyniesie on (po trudnym 2020) wiele dobrych i skutecznych działań!

 

(A tych 6 kroków poznałem w książce “Trudny czas dojrzewania” L. Hayes i J. Ciarrochiego – polecam wszystkim osobom pracującym z młodzieżą!).

 

Zdjęcie autorstwa Simon Migaj z Pexels

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *